I mange sammenhenger har vi en tendens til å tenke at utvikling er synonymt med å lære seg noe nytt. Vi er fostret opp, kanskje særlig gjennom skolen, til å øve på å mestre det vi ikke er så gode på. De som var gode i matte, men dårlig i koordinasjon, la gym for hat. De som var flinke i ballspill, men dårlige med likninger, la mattematikken for hat. En av professorene og nestorene innen spesialpedagogikk i Norge, Stein Erik Ulvund, sier at norsk pedagogikk i mange år har vært som golf: vi er på jakt etter hullene. Denne tenkningen har vi tatt med oss inn i organisasjonslivet, når noe går dårlig må det rettes på, mens når noe fungerer så glemmer vi å legge merke til det. Denne trenden er i ferd med å snu, både i skolen og i organisasjonslivet ellers.
Flere pedagoger begynner nå å snu denne tenkningen på hodet: i stedet for å jakte på hullene, skal vi jakte på "toppene". Når er det eleven fungerer på sitt beste? Hvorfor gjør denne avdelingen det så bra? Hva gjør at vi har så tilfredse kunder? Ved å stille denne typen spørsmål, starter vi jakten på det velfungerende. Og når vi gjør det, blir vi bevisst våre styrker. Og ved å bli bevisst våre styrker, kan vi velge å ta dem i bruk på andre områder, også på områder hvor vi tidligere ikke har mestret så godt.
I skolen har dette ført til at elever som tidligere hatet skolen fordi de var dårlige i matematikk, i større grad har blitt oppfordret av lærere til å se etter hva man får til. Er man god i norsk, så er det spennende å jakte på årsakene til det. Er det fordi en har god fantasi til å skrive fortellinger, fordi en har et godt språkøre eller andre ting. Ved å fokusere på og gjøre mer av det en er god på, økes også motivasjonen til å gyve løs på oppgaver en ikke er så god på. Så også i organisasjonslivet. Hvis en avdeling har høy kundetilfredshet, er det mer interessant å forske på årsakene til dette, enn å forske på en avdeling som har lav kundetilfredshet. Hvorfor? Jo, fordi det gir svar på hva som gjøres riktig og som vi bør gjøre mer av. Å forske på hvorfor noen har lav kundetilfredshet, gir ingen svar på hva man skal gjøre for å øke den. Det gir bare svar på hva man ikke skal gjøre.
Derfor er altså det enkle prinsippet om å finne ut av hva som fungerer, også ofte den beste oppskriften på å skape nye suksesser!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar